bs: #87 Judith Wesselingh

In bookshelves i send out an invitation to someone for presenting his/her favorite bookshelf or writer. To let them explain their choice or let the shelf speak for itself. Bookshelves is concerned with collecting, collections and the sincere love for books. In bookshelves nodig ik iemand uit om zijn/haar favoriete boekenplank of schrijver te tonen. Om iets over hun keuze te vertellen of de plank te laten “spreken”. Bookshelves gaat over verzamelen, collecties en de oprechte liefde voor boeken. Today/Vandaag bookshelves: #87 Judith Wesselingh

Judith Wesselingh (1969) is kunsthistorica en literair vertaalster Frans

bs#87-case“Dit is de Kunstkast, die steekt  wat mij betreft met kop en schouders boven de rest uit. In ons Parijse appartement staan ook nog een aantal kasten met filosofie, logica en geschiedenisboeken, en een grote kast vol literatuur (voornamelijk Frans). In de 3 kinderkamers staan ook veel boeken, met jeugdliteratuur en vooral veel prentenboeken met illustraties van kunstenaars, daar zijn die Fransen heel goed in. Er zit nauwelijks orde in de kasten, dit is waarschijnlijk het meest opgeruimde exemplaar. Die met literatuur is echt een chaos, ik denk niet dat we ooit nog de moed krijgen om die boeken op alfabetische orde te rangschikken. Eigenlijk vind ik dat ook wel best. Ik hoop dat we nooit meer hoeven te verhuizen, want de laatste keer, zo’n 10 jaar geleden, was behoorlijk afzien.

In de Kunstkast staan natuurlijk mijn studieboeken, maar ik koester vooral de tentoonstellingscatalogi waar ik aan heb meegewerkt, als vertaler of als auteur. Dankzij de foto’s voor ‘bookshelves’ zag ik eindelijk ook weer eens wat er op de onderste planken schuilt, want daar staat normaal een grote bank voor.

bs#87-shelfOp mijn lievelingsplank staan de boeken over Parijs en de periode die ik het beste ken, eind 19e en begin 20ste eeuw, toen de stad een bron van inspiratie was voor Franse en buitenlandse kunstenaars: La Ruche, Montmartre, Montparnasse… en de catalogi over het werk van Nicolas de Staël, omdat zijn werk zo bijzonder is dat je er echt stil van wordt. De tentoonstelling in het Hôtel de Ville hier in Parijs, in 1994, was de allermooiste, zoveel onbekend werk uit particuliere collecties heb ik sindsdien niet meer gezien.”

JW

about/over bookshelves

about/over Judith Wesselingh

more/meer bookshelves